Těhotenství jako novoroční předsevzetí. 3 tipy, jak můžete zvýšit své šance

Články, Novinky 29. prosince, 2022

Konec roku je ideálním obdobím na bilancování nad rokem, který už končí, a plánováním roku následujícího. Tradičně je také spojený s mnoha předsevzetími. Co když jedno z nich je otěhotnět? Vyzkoušejte tyto tři jednoduché kroky, které vám mohou pomoci ke zdravému miminku ve vaší náruči.

Žena: Začněte užívat kyselinu listovou a vitamín D

Dostatek vitamínů a minerálů je pro fungování lidského těla zásadní. Pokud se snažíte o miminko, nechejte si udělat kompletní krevní obraz, abyste věděli, že vám nic nechybí. Při snahách o miminko je velice důležitý zejména dostatek kyseliny listové. Ta se přirozeně vyskytuje například v kuřecích játrech, brokolici, zelí, kapustě, zelí, mrkvi, ve špenátu nebo ořeších. Zajistit její dostatečný příjem běžnou stravou však není úplně jednoduché. Tři měsíce před začátkem snah o otěhotnění by proto měla žena začít užívat některý z potravinových doplňků. „Fakt, že je kyselina listová důležitá pro vývoj plodu, už je mezi lidmi docela rozšířený. Ne každý ale ví, že její nedostatek může snižovat i plodnost. S významným deficitem se mohou potýkají především ženy, které kouří nebo nemají vyváženou stravu. V těhotenství pak hrozí riziko vrozených vývojových vad, potratu či předčasné odloučení placenty,“ říká MUDr. Kateřina Veselá, Ph.D. z brněnské kliniky Repromeda.

Nesmírně důležitý je i dostatek vitamínu D, který se podílí na správním fungování imunitního systému. Nedávné studie totiž prokázaly významnou souvislost nedostatku tohoto vitamínu a poruch plodnosti. Déčko můžeme získat především z rybího tuku a slunečního záření. V našich podmínkách je proto vhodné i tento vitamín doplňovat.

Muž: Spermiogram zlepšíte aktivním zdravým stylem a omezením tepla

V lidském těle všechno souvisí se vším. Proto, kromě některých výjimek, jako je genetika, mohou muži často kvalitu svého spermatu výrazně vylepšit. Právě zde platí, že životospráva je alfou a omegou. Vyvážená strava bez nadměrných tuků a cukrů a pravidelný pohyb je tím správným řešením. „Nápomocné mohou být potraviny či doplňky stravy. Vhodné jsou zejména ty s vitamínem D, C, E a koenzym Q10, dále se zinkem nebo selenem. Ke zvýšení pohyblivosti spermií může pomoci také betakaroten, kvalitu a tvar spermií zase zlepšuje lykopen,“ doplňuje ředitelka kliniky Repromeda. Některé zlozvyky mohou naopak výsledky spermiogramu zhoršovat. Kromě očekávaných rizikových faktorů, jako je kouření, alkohol nebo užívání drog, kvalitu spermií negativně ovlivňuje také nošení těsného prádla nebo častá jízda na kole. Varlata jsou totiž v těchto situacích nadměrně stlačována a zahřívána. Pozor by si tak muži měli dát i na nadměrné saunování, vyhřívané sedačky v autě nebo notebook na klíně.

Oba: Nebojte se si nechat poradit

Pokud se vám snažení o miminko nedaří více než rok, nebojte se se svým problém poradit. Nejdříve se můžete obrátit na svého gynekologa. Ten vám může provést některá základní vyšetření a vystaví vám žádanku na vyšetření spermiogarmu pro partnera.

Bát se však nemusíte ani návštěvy specializovaných kliniky pro léčbu neplodnosti. Lékaři vás tam pečlivě vyšetří a doporučí nejvhodnější postup. „Součástí vyšetření na naší klinice je i genetické testování páru. Všem párům, které k nám přicházejí, zkontrolujeme chromozomální výbavu a zjistíme, jestli příčina jejich potíží neleží právě zde. V takovém případě by totiž spontánní otěhotnění bylo velmi obtížné a rizikové, i kdyby pár svou plodnost podporoval různými pomocníky,“ uzavírá doktorka Veselá.