Ve zdravém těle zdravé dítě. Jak správnou stravou přispět k početí?

Články, Tipy a rady 4. Leden, 2018

Naprostá většina lidí ví, co je zdravé a zná zásady zdravého stravování, ale díky prostředí, ve kterém žijeme je velmi obtížné tyto zásady dodržovat. Všudypřítomným bufetům s rychlým občerstvením, stánkům se zmrzlinou, automatům s Coca-Colou a jinými sladkými nápoji, se dokáží ubránit jen jedinci opravdu silné vůle.  Zkuste do svého jídelníčku zařadit potraviny, které vašemu tělu dodají živiny a energii a vynechat ty, které váš organismus jen zatěžují. Zejména pak ženy, které si přejí otěhotnět a porodit zdravé miminko, by měly své tělo dostat nejprve do harmonie.

Kyselina listová snižuje riziko rozštěpových vad

Listová zelenina obsahuje spoustu živin a vitamínů, především kyselinu listovou, kterou by měly ženy začít konzumovat ihned po vysazení hormonální antikoncepce a pro správný vývoj plodu ji užívat i první měsíce po otěhotnění. Při výběru zeleniny se zaměřte především na tmavě zelenou listovou zeleninu (špenát), protože například světlý ledový salát neobsahuje téměř žádné výživné látky. Do svého jídelníčku zařaďte také brokolici, chřest, kapustu, luštěniny, citrusové plody, játra, ořechy apod. Ideální je kombinovat kyselinu listovou s vitaminem B12, ten hledejte především v mase, vejcích, mléku a mléčných výrobcích. Vysoký příjem kyseliny listové ať už formou potravy nebo potravinových doplňků je důležitý pro dělení buněk, čímž podporuje růst plodu. Pravidelným užíváním doporučených dávek lze rovněž snížit riziko vrozených vývojových vad, například riziko narození dítěte s rozštěpem páteře.

Lněný olej zajistí správnou funkci dělohy i vaječníků

Zásobte vaše tělo všemi potřebnými živinami v tom správném poměru. Z potravy, především z margarinů a olejů přijímáme čím dál tím více omega 6 esenciálních kyselin a jen velmi málo omega 3 nenasycených mastných kyselin. Omezte margariny a k přípravě pokrmů požívejte například lněný či kokosový olej. Do jídelníčku naopak zařaďte více tučných ryb, vlašské ořechy, konopná a lněná semínka. Tyto esenciální kyseliny dodají vašemu tělu energii, pomohou regulovat pohlavní orgány a zvýšit krevní průtok reprodukčními orgány.

Vysoká hladina cukru v krvi narušuje ovulaci

Opakovaná konzumace velkého množství „umělých“ sacharidů (obsažených v bílém pečivu, těstovinách, sladkostech, slazených nápojích apod.) může být pro vaše tělo nadmíru škodlivá. Prudce zvýšená hladina cukru vám poskytne náhlý příliv energie, tato nabitá energie se s prudce snižující hladinou cukru ovšem následně promění v únavu, špatnou náladu a depresi. Tyto časté výkyvy hladiny inzulinu mohou vést k obezitě nebo také k diabetu 2. typu. Vyloučením jednoduchých cukrů z jídelníčku a jejich výměnou za „přírodní“ sacharidy (celozrnné pečivo, fazole, ovoce, brambory, zelenina) můžete zamezit vzniku různých závažných chronických onemocnění i ovlivnit vaši plodnost. Opakovaně vysoké hladiny krevního cukru mohou narušovat působení estrogenu, a tím rozvrátit menstruační cyklus, případně i zastavit ovulaci.

Podpořte buněčnou reprodukci, hormonální rovnováhu i tvorbu zdravých vajíček příjmem přirozených a kvalitních organických potravin. Vyhněte se polotovarům, alkoholu a kávě.