Vitamin D a plodnost – klíč k otěhotnění
Blog

Vitamin D a plodnost – klíč k otěhotnění

Vitamin D hraje důležitou roli v mnoha biologických procesech v našem těle, ať už jde o zdraví kostí a svalů nebo imunitní systém. Novější výzkumy však naznačují, že zásadní roli může hrát také v plodnosti. V České republice jeho nedostatkem trpí více než polovina populace.

Málo slunce, málo „déčka“ – kde je vitamín D

Vitamin D získáme především pobytem venku, lidově řečeno ze sluníčka. Dopad slunečních paprsků (konkrétně UVB) na naši kůži totiž spouští jeho syntézu v těle. V játrech a ledvinách se poté vytvoří jeho aktivní forma. Doba, po kterou musíme být venku, abychom „déčka“ získali dostatek, však závisí na mnoha faktorech, jako je:

  • lokalita, 
  • roční období, 
  • oblačnost, 
  • denní doba, 
  • intenzita pigmentu pleti 
  • plocha odhalené kůže.

K tvorbě vitaminu D je také zapotřebí určitá vlnová délka UV záření. Ta je u nás dostupná pouze od dubna do října, mezi 10 a 15 hodinou. V těchto měsících tak stačí být na sluníčku asi 20 až 30 min. Za tuto dobu pokožka dokáže vyprodukovat více než sto násobek doporučené denní dávky a přebytek si uloží do zásoby.

Další zdroje vitamínu D

Ačkoliv je primárním zdrojem sluneční záření, vitamin D můžeme získat i ze stravy. Jeho nejbohatším přirozeným zdrojem je rybí tuk, zejména ten z lososů, makrel a sleďů. V menším množství jej najdeme také v játrech, žloutcích, sardinkách a tuňákovi. Na rozdíl od „déčka“, které získáme ze sluníčka, vitamin D ze stravy nebo z doplňků stravy do zásoby tělo ukládat neumí.

TIP: Stáhněte si tipy na naše jídelníčky, které obsahují recepty z ryb.

Rizikovým faktorem pro dostatek vitaminu D je i věk. S postupujícími lety se schopnost kůže produkovat vitamin D snižuje. Komplikovat vstřebávání vitaminu D v těle mohou také některá onemocnění trávicího traktu, jako je Crohnova nemoc nebo celiakie. Pozor by si měli dát také pravidelní uživatelé kortikosteroidů či léků na hubnutí.

Vliv vitaminu D na ženskou a mužskou plodnost

Zbystřit by měli také všichni, kdo se snaží o miminko. Nejnovější studie totiž ukazují, že muži s vyšší hladinou vitaminu D mívají kvalitnější sperma (větší počet a pohyblivost) a vyšší hladiny testosteronu, což zvyšuje šance na úspěšné oplození vajíčka.

I u žen může nedostatek vitaminu D ovlivnit reprodukční zdraví a menstruační cyklus. Jeho nedostatek se může projevit například bolestivými menstruačními křečemi (dysmorea), nepravidelným cyklem (amenorea) či dokonce úplným zastavením cyklu. Některé studie také ukazují, že nízká hladina vitaminu D může mít vliv na hladiny estrogenů a může tak ovlivnit samotné početí. Ženy, které mají více „déčka“, tak mají větší šanci otěhotnět, a to i pomocí asistované reprodukce. Kromě toho se snižuje i riziko opakovaných potratů.

Je však důležité si uvědomit, že potřebné množství vitaminu D je individuální. Pokud si nejste jisti, zda máte nedostatek vitaminu D, můžete si jeho hladinu nechat změřit u nás v Repromedě. S ohledem na nejnovější vědecké poznatky jsme totiž zavedli preventivní testování množství „déčka“ a jiných vitamínů v těle. Na základě výsledků vám pak můžeme doporučit individuální medikaci.

Objednejte se na nezávaznou konzultaci

A udělejte první krok na vaší cestě za miminkem. Lékař s vámi probere vše, co vás zajímá, a navrhne další postup.

Pokud máte žádanku od lékaře,
je vstupní konzultace zdarma.

Blog

Vitamin D a plodnost – klíč k otěhotnění

Vitamin D hraje důležitou roli v mnoha biologických procesech v našem těle, ať už jde o zdraví kostí a svalů nebo imunitní systém. Novější výzkumy však naznačují, že zásadní roli může hrát také v plodnosti. V České republice jeho nedostatkem trpí více než polovina populace.

Málo slunce, málo „déčka“ – kde je vitamín D

Vitamin D získáme především pobytem venku, lidově řečeno ze sluníčka. Dopad slunečních paprsků (konkrétně UVB) na naši kůži totiž spouští jeho syntézu v těle. V játrech a ledvinách se poté vytvoří jeho aktivní forma. Doba, po kterou musíme být venku, abychom „déčka“ získali dostatek, však závisí na mnoha faktorech, jako je:

  • lokalita, 
  • roční období, 
  • oblačnost, 
  • denní doba, 
  • intenzita pigmentu pleti 
  • plocha odhalené kůže.

K tvorbě vitaminu D je také zapotřebí určitá vlnová délka UV záření. Ta je u nás dostupná pouze od dubna do října, mezi 10 a 15 hodinou. V těchto měsících tak stačí být na sluníčku asi 20 až 30 min. Za tuto dobu pokožka dokáže vyprodukovat více než sto násobek doporučené denní dávky a přebytek si uloží do zásoby.

Další zdroje vitamínu D

Ačkoliv je primárním zdrojem sluneční záření, vitamin D můžeme získat i ze stravy. Jeho nejbohatším přirozeným zdrojem je rybí tuk, zejména ten z lososů, makrel a sleďů. V menším množství jej najdeme také v játrech, žloutcích, sardinkách a tuňákovi. Na rozdíl od „déčka“, které získáme ze sluníčka, vitamin D ze stravy nebo z doplňků stravy do zásoby tělo ukládat neumí.

TIP: Stáhněte si tipy na naše jídelníčky, které obsahují recepty z ryb.

Rizikovým faktorem pro dostatek vitaminu D je i věk. S postupujícími lety se schopnost kůže produkovat vitamin D snižuje. Komplikovat vstřebávání vitaminu D v těle mohou také některá onemocnění trávicího traktu, jako je Crohnova nemoc nebo celiakie. Pozor by si měli dát také pravidelní uživatelé kortikosteroidů či léků na hubnutí.

Vliv vitaminu D na ženskou a mužskou plodnost

Zbystřit by měli také všichni, kdo se snaží o miminko. Nejnovější studie totiž ukazují, že muži s vyšší hladinou vitaminu D mívají kvalitnější sperma (větší počet a pohyblivost) a vyšší hladiny testosteronu, což zvyšuje šance na úspěšné oplození vajíčka.

I u žen může nedostatek vitaminu D ovlivnit reprodukční zdraví a menstruační cyklus. Jeho nedostatek se může projevit například bolestivými menstruačními křečemi (dysmorea), nepravidelným cyklem (amenorea) či dokonce úplným zastavením cyklu. Některé studie také ukazují, že nízká hladina vitaminu D může mít vliv na hladiny estrogenů a může tak ovlivnit samotné početí. Ženy, které mají více „déčka“, tak mají větší šanci otěhotnět, a to i pomocí asistované reprodukce. Kromě toho se snižuje i riziko opakovaných potratů.

Je však důležité si uvědomit, že potřebné množství vitaminu D je individuální. Pokud si nejste jisti, zda máte nedostatek vitaminu D, můžete si jeho hladinu nechat změřit u nás v Repromedě. S ohledem na nejnovější vědecké poznatky jsme totiž zavedli preventivní testování množství „déčka“ a jiných vitamínů v těle. Na základě výsledků vám pak můžeme doporučit individuální medikaci.

Objednejte se na nezávaznou konzultaci

A udělejte první krok na vaší cestě za miminkem. Lékař s vámi probere vše, co vás zajímá, a navrhne další postup.

Pokud máte žádanku od lékaře,
je vstupní konzultace zdarma.

Líbil se Vám článek? Sdílejte ho!

Facebook
Twitter
LinkedIn

Další články z magazínu

Blog

Poznejte naši novou klinickou psycholožku. Přečtěte si rozhovor!

Léčba neplodnosti je psychicky náročný proces, který vyžaduje nejen lékařskou péči, ale…

Blog

Mimoděložní těhotenství po IVF. Zvýšené riziko je mýtus.

Asistovaná reprodukce každý den pomáhá mnoha párům po celém světě na jejich…

Brno, Studentská 812/6

Vaše dotazy zodpovíme Po-Pá, 7-18 hodin.

Pohotovost +420 602 592 842
Ostrava, Dr. Slabihoudka 6232/11

Vaše dotazy zodpovíme Po-Pá, 7-15 hodin.

Pohotovost +420 606 029 983
Brno, Studentská 812/6

Vaše dotazy zodpovíme Po-Pá, 7-18 hodin.

Pohotovost +420 602 592 842

Zobrazit na mapě

Ostrava, Dr. Slabihoudka 6232/11

Vaše dotazy zodpovíme Po-Pá, 7-15 hodin.

Pohotovost +420 606 029 983

Zobrazit na mapě

Splňte si sen o kompletní rodině

Chcete se objednat nebo na něco zeptat? Vyplňte následující formulář a my se vám co nejdříve ozveme.

* Povinné položky
Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.